Het werk van de Treasury Desk in 2020

Ilfa beschikt over een team van treasury specialisten. Naast dat zij u kunnen ondersteunen met advies, kunnen de specialisten ook taken overnemen. Met de juiste kennis, hun uitgebreide ervaring en onze AFM-vergunning kunnen onze specialisten ingezet worden waar u dat nodig acht. Of u nu behoefte heeft aan een treasurer die een grote transactie afsluit, een treasurer die deelneemt aan uw treasury commissie of specialisten die uw cashmanagement overnemen, ons ervaren team kan u ondersteunen waar en wanneer u dit wilt.

Jeroen de Backer

Jeroen de Backer is als hoofd van de Treasury Desk met zijn team verantwoordelijk voor de doorlopende processen die wij voor klanten verzorgen en is hét aanspreekpunt wat betreft inhoudelijke vragen over cijfers en de dagelijkse gang van zaken. In dit interview vertelt Jeroen alles over het werk van de Treasury Desk.

Jeroen, jij bent het hoofd van de Treasury Desk, maar wat doet de Treasury Desk precies?

De Treasury Desk functioneert als een soort financiële spin in het web. Ons team gaat naast de ondernemer staan en kan treasury taken en werkzaamheden voor klanten uitvoeren. Hierbij moet je denken aan cashmanagement, bijvoorbeeld het beheer van rekeningen, het aanvullen van saldi en het voorbereiden van betalingen.

Dat is best een grote verantwoordelijkheid die je op je neemt.

Dat klopt, maar daar hebben wij de juiste kennis en protocollen voor in huis. Zo is er altijd een scheiding tussen de voorbereidingen autorisatie van transacties. De klant is in control en bepaalt in welke mate wij taken overnemen. Ook signaleren we grote of afwijkende bedragen. Enerzijds kunnen we zo voorkomen dat we te ver afwijken van de gemaakte prognoses en anderzijds houden we op deze manier ook potentiële fraude in de gaten.

Zijn jullie ook betrokken bij internationale betalingen?

Wij zijn betrokken bij alle geldstromen. Daar horen ook internationale betalingen bij, want we kunnen ook het valutabeheer doen. We doen betalingen en zorgen dat overschotten en tekorten van valuta bij de bank terug in balans komen. Als een klant bijvoorbeeld handelt in euro’s en wij signaleren dat er om dit moment te veel dollars zijn, wisselen wij die om bij de bank.

Kort gezegd kan de Treasury Desk alles wat een treasuryafdeling binnen een bedrijf doet overnemen. En de klant blijft in control, zonder zelf de handelingen te moeten doen.

Jullie nemen dus veel dagelijkse taken over?

Ja, maar dat is afhankelijk van de wensen van de klant. Het kan voorkomen dat een klant eenmalig om ondersteuning vraagt bij complexe transacties. Wij kunnen daarbij helpen door onder andere inzichtelijk te maken wat de koersen van de bank zijn. Zo kun je als klant geld besparen bij het sluiten transacties met banken.

Uiteraard kunnen wij ook zorgen voor rapportages ter ondersteuning van de treasurer of cashmanager. Zij kunnen deze inzetten bij het maken van rapportages die zij intern nodig hebben. We kunnen zelfs aansluiting naar de boekhouding mogelijk maken. De rapportages zijn aan te passen naar wensen geven snel overzicht in hoe het ervoor staat.

Het werk van de Treasury Desk is erg gevarieerd. Is er een bijzondere transactie die je kunt uitlichten?

Nee, want ik wil niet te specifiek worden. We hebben te maken met gevoelige informatie. We gaan een vertrouwensrelatie aan met onze klanten en daar is anonimiteit een onderdeel van. Maar wat het werk vooral leuk maakt is de afwisseling van producten en volumes. De ene keer doe je een hele kleine transactie en de andere keer bereid je een transactie voor van honderden miljoenen. Het aantal en het soort producten is heel breed, vooral op het gebied van rente en valuta. Dat je van een relatief standaard naar een hele unieke transactie beweegt houdt ons scherp.

Dan zijn je dagen ook niet standaard in te plannen.

We hebben te maken met dagelijkse afspraken. De medewerkers van de Treasury Desk zorgen dat voor bepaalde klanten elke dag werkzaamheden gedaan worden. Naast deze standaard werkzaamheden bekijken we de rest van het programma. Dat kan van alles zijn, van het maken van rapportages tot het sluiten van deals met banken. Tussendoor zijn er altijd klantvragen die we meteen kunnen oppakken.

Eigenlijk is geen een dag hetzelfde. Klanten mogen ons altijd bellen en er kan altijd spoedgeval tussenkomen. Dat pakken we dan naast onze vaste afspraken direct en goed op. Vooraf kunnen we eigenlijk nooit zeggen hoe onze dagen gaan lopen.

Hoeveel contact heb je met klanten?

Dat mag een klant bepalen. We maken vaste afspraken, maar indien gewenst kun je contact hebben wanneer je wilt. De ene klant wil ons graag dagelijks spreken en de andere klant hoort graag enkel van ons als er wat speelt. We zorgen wel dat het niet te lang stil blijft, we blijven altijd een vorm van contact houden. Zo kunnen wij garanderen dat de wensen van de klant en ons aanbod goed afgestemd blijven.

Het Treasury Desk-team is jong. Wat voor effect heeft dat op jouw rol als hoofd van de Treasury Desk?

Wij hebben een jong, getalenteerd team waarin ieder zijn eigen krachten heeft. Stap voor stap krijgen teamleden meer verantwoordelijkheden richting klanten, waardoor uiteindelijk alle werkzaamheden die wij verrichten door meerdere personen uitgevoerd kunnen worden. Ik ben altijd bereikbaar voor het team voor vragen over de werkzaamheden of achterliggende en historische redenen waarom taken op een bepaalde manier worden uitgevoerd. Zo probeer ik ook een stukje ervaring en geschiedenis van de klantrelatie te delen.

  • Naast Jeroen bestaat de Treasury Desk van Ilfa ook uit onder andere Roy, Joran en Alexandra. Zij zijn niet de eerste jong professionals die hun eerste stappen in treasury zetten op de Treasury Desk en zullen ook zeker niet de laatste zijn.

Roy Wiessner
Joran Canfijn
Alexandra de Oliveira Mendes

Werk je binnen llfa veel met andere afdelingen samen?

We hebben dagelijks contact met onze consultants. Vaak worden er werkzaamheden voor dezelfde klant uitgevoerd. Zo kunnen wij op de Treasury Desk werk voorbereiden wat de consultant kan gebruiken in de totale, complexere opdracht. Het kan ook zijn dat iemand van de Treasury Desk samen met een consultant aan zo’n opdracht werkt. In het verleden is al gebleken dat dit een succesvolle combinatie is.

Ook zijn we onlangs bezig geweest met een leuke interne ontwikkeling. De afgelopen maanden is de Treasury Desk namelijk in nauw overleg geweest met het IT-team van Ilfa. Samen hebben we grote stappen gezet om nog sneller goede oplossingen voor klanten te creëren.

  • De consultants waar de Treasury Desk het meest mee samen werkt zijn Arnoud Doornbos, Gerard van Baar en Jean Pierre Renard.

Arnoud Doornbos
Gerard van Baar
Jean Pierre Renard

De onvermijdelijke vraag op dit moment, hoe hebben de coronamaatregelen jouw werk beïnvloed?

Eigenlijk nauwelijks. De software die wij gebruiken kan ook vanuit huis ingezet worden. Uiteraard moesten wij hiervoor wel de nodige veiligheidsmaatregelen nemen, maar hiervoor waren al de nodige voorbereiden getroffen. Telefonisch contact met klanten is nog steeds mogelijk en overleg doen we nu online. In die zin is er in het dagelijks werk niet veel veranderd. We kunnen onze klanten nog steeds aanbieden wat we altijd al deden.

De enige grote verandering is dat we elkaar en klanten nu niet meer fysiek zien. Dat speelt vooral bij de treasury committee. Deze afspraken worden nu ook online gehouden. Dat bevalt overigens dermate goed dat we ook na het einde van de maatregelen waarschijnlijk ook online contact zullen houden.

Zoals je al aangaf zijn je dagen en werkzaamheden gevarieerd. Met welk type transacties heb je zoal te maken?

Wij zien heel veel soorten transacties voorbijkomen. Sommige types uiteraard vaker dan anderen, maar wij moeten van elke soort transactie op de hoogte zijn en voldoende kennis hebben.

In de afgelopen jaren is het klantenbestand behoorlijk gegroeid en zijn er steeds meer bedrijven en organisaties bij gekomen die hun treasury geheel of gedeeltelijk hebben uitbesteed aan de Treasury Desk. Het aantal types transacties is daarmee ook uitgebreid.

  • De medewerkers van de Treasury Desk beheren samen veel geldstromen. Hieronder is een overzicht te vinden van de verschillende financiële transacties en het volume die per 1-1-2021 in beheer waren.

Bewaakte cashflows

Op jaarbasis gaan er geldstromen in totaal ter waarde van 7 miljard euro over de bankrekeningen die de Treasury Desk in beheer heeft. Het overgrote deel van deze geldstromen bestaat uit euro’s, namelijk ruim 97 procent. Het overige deel bestaat uit Amerikaanse dollars, Zweedse kronen, Britse ponden, Singapore dollars en Japanse yen.

FX opties, FX swaps en FX spots

De Treasury Desk sluit FX opties, swaps en spots; de afgelopen 12 maanden in totaal 164 transacties ter waarde van circa 380 miljoen. FX swaps komen het vaakst voor, gevolgd door FX opties en FX spots. Het meest wordt gehandeld in dollars, gevolgd door Zweedse kronen.

Leningen en derivaten

De totaalwaarde in euro’s van leningen en derivaten dat de Treasury Desk beheert is ruim 3,2 miljard. De verdeling tussen leningen en derivaten is ongeveer gelijk.

Wilt u meer weten over de Treasury Desk, cijfers of Ilfa’s diensten? Neem contact op via info@ilfa.nl of +31 85 130 26 55.